Minister van Muziek

De eerste in de categorie Pre-Party. Geschreven in de lente van 2009.

Onder het pseudoniem Cor Netto plaatste hij regelmatig schrijfsels op een muzikaal georiënteerde website. Dit is nog steeds zijn favoriet van toen.

Minister van Muziek

Iedereen heeft wel een paar liedjes met een bijzondere herinnering, liedjes om een gevoel te versterken of af te zwakken. Je gaat naar een festival of concert voor de gegarandeerde gezelligheid. Het verfrist de geest en geeft aanzet tot lichaamsbeweging. Als muziek zo goed voor ons is, waarom gebruikt de overheid deze bron van welvaart dan niet wat meer?

Ik koop regelmatig CD’s. Dat is goed voor de economie. Ik koop regelmatig tweede hands vinyl. Dat goed voor de economie én is CO2 neutraal. Ik maak muziek. Daar heeft niemand wat aan, maar het voelt gewoon lekker. Ik dans graag op mijn favoriete muziek. Dat voelt gewoon lekker én is goed voor mijn lichamelijke conditie. Eigenlijk heb ik dus minstens een verlaging van mijn ziektekosten premie verdiend. Maar vooruit, ik ben de moeilijkste niet en zie dit als mijn burgerlijke plicht. Stel je eens voor wat er gebeurt als bijvoorbeeld de BTW van cd’s aftrekbaar wordt of wanneer je echt korting krijgt bij de cardioloog als je minstens 2 uur per week op een willekeurige dansvloer staat te knallen.

Ronald Plasterk gaat in Nederland over de muziek maar ik zie hem nog niet zo snel molenwiekend meedraaien in een circle pit. Ok, dat hoeft dan ook weer niet per se, toch zou hij zeker niet mijn favoriete Minister van Muziek zijn. Het moet in ieder geval een zanger(es) en/of muzikant zijn met een behoorlijke staat van dienst. Iemand die weet wat het publiek wil en waar muziekmakend Nederland behoefte aan heeft. Even een linkje naar voetbal: Het aantal trapveldjes in Nederland wordt minder. Johan Cruyff zorgt er met zijn Cruyff-Courts voor dat meer kinderen gaan voetballen na schooltijd zodat de emmer met talent weer volloopt. Wouw….. een 30+ jarenplan. Ongekend voor Nederlandse begrippen. Muziekles was 15 jaar geleden standaard in het basis- en middelbaar onderwijs. Nu niet meer. Johan zou zeggen: “ Als je geen bal hebt kun je ook niet leren scoren. Das logisch”. Je hoort wel ‘ns zeggen dat Nederlandse muziek een goed export product is, maar dat komt omdat Tiesto de graadmeter al jaren in z’n eentje hoog houdt. Nederland stelt op muzikaal gebied gewoon geen reet meer voor. En dankzij de Toppers krijgen we ook nog een schop in onze kloten voor de moeite. (blonde trut….)

Net als alle andere ministers moet die van Muziek het vertrouwen wekken dat onze belastingcenten in goede handen zijn. Bolland & Bolland, Henk Jan Smits en Jerney Kaagman vallen alleen al om deze reden af. Een geloofsovertuiging is voor de Minister van Muziek ook absoluut onaanvaardbaar. De metal scene zou hierdoor in grote problemen kunnen komen. Belangrijkste toelatingseis blijft toch wel het muzikale talent. Een gouden strot en een uitstraling van hier tot de zon, is op deze ministerpost van essentieel belang. Van mij apart maakt de NOS er een sms TV-show van, zodat het volk kan kiezen wie de leegstaande cellen gaat ombouwen tot repetitieruimtes. Laat de kandidaten een bekend lied zingen en dan sms’en voor de beste. (…… het hele land voor de buis ….. alle gsm netwerken overbelast …..Nederland kiest zijn minster !!!) Welke lied? Kan van alles zijn maar iemand met ‘soul’ in zijn of haar stem heeft de beste papieren. Iets uit de Motown catalogus lijkt me dus het meest voor de hand liggend (en omdat iedereen met een sixpack freddy’s op nuchtere maag, een overtuigende versie van “De Vlieger” kan zingen)

Positieve discriminatie is prima zo lang het een goed resultaat oplevert. Hoe komt het toch dat wanneer een blanke zanger “My Girl” van The Temptations zingt, in bijna alle gevallen in het niets verdwijnt vergeleken met de uitvoering van een donkere artiest? Omdat negers (ja, ik zeg het maar gewoon) een beter gevoel voor muziek hebben dan blanken. Daarom wil ik pleiten om blanken uit te sluiten voor de functie van Minister van Muziek. Tegenover iedere goede blanke artiest staan immers honderd uitmuntend rockende negers en negerinnen. Waarom met links willen scoren als rechts je sterke been is? Of een blanke soul kan zingen? Het antwoord is zo klaar als een klontje, maar de motivatie kan soms een onterechte discussie opleveren. (Goede ‘soul’ valt of staat bij de invulling van de “ad lib”, hetgeen wat/dat Stevie Wonder bijvoorbeeld heel goed kan en Gordon totaal niet.) Bij De Wereld Draait Door kwam deze vraag aan de orde toen Sabrina Stark en Boris te gast waren om over Marvin Gaye te praten. (ik ben fan van Marvin Gaye). Matthijs van Nieuwkerk duwde het antwoord richting “nee” (met haperende toestemming van de twee gasten) en Prem Radhakishun probeerde dit vanaf de tribune te ontkrachten. Ik irriteerde me verschrikkelijk aan de felle manier waarop Prem dat deed. Hij realiseerde zich niet dat muziek het enige medium is dat alle rassen kan verbroederen en dat dit soort meningsverschillen het verenigende karakter van muziek juist onderuit halen. Alleen bij muziek wordt er niet beoordeeld op uiterlijke kenmerken, afkomst of religie, maar op wat iemand laat horen. Kritiek heeft nooit te maken met huidskleur, geaardheid, uiterlijk of geslacht. Iedereen gunt elkaar de eerste prijs. De credits gaan altijd naar de beste uitvoering. Dat is de onverwoestbare kracht van muziek. Waar vinden we deze dagen nog zo’n krachtig wapen?

Mijn lijstje met kanshebbers voor het ministerschap van Muziek is niet lang geweest. Alain Clark is zeer geschikt maar nog een beetje jong. Ruth Jacott dan? Ook niet…… Ik stuur mijn sms’je naar meervoudig international Rudeboy van Urban Dance Squad en Juckie XL. Hij heeft zijn sporen ruimschoots verdiend, hij is een rapper, rocker, zanger, politiek geïnteresseerd en heeft boven alles, ontzettend veel ‘soul’ in zijn stem. Die onvervalste trillingen waardoor ik het gevoel krijg dat ik naar een vertolker van mijn hart sta te luisteren. Gewoon omdat hij een neger is. Ik zou Rudeboy geloven als ie met een megafoon op de Dam zou staan te verkondigen, dat hij ervoor gaat zorgen….. dat …..in iedere repetitie ruimte……. in Nederland ….…minimaal.. ….één …behoorlijke …buizenversterker van Marshall moet komen staan!!!!!!!!!!! En iedereen die het daar niet mee eens is kan de kont van de komende koning kussen!!!!!!!!!!!!!!!!

Lee Scratch Perry (ben ik ook fan van): GOD IS A BLACK MAN AND JESUS IS MY COCK

weltrusten….

This entry was posted in Puzzelen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

