Speaker

Witte Veder was de naam van mijn eerste bandje. Och nee, Freezing Toilet! Dat was mijn eerste bandje… maar dat was gewoonweg kut. Witte Veder was in den beginne ook kut. Zonder meer.

Samen met basisschoolgenoot TijsHalvePrijs en vulploeg collega Le Blanc/Witte/El Blanco (laatst genoemde is inderdaad geen neger) werd in 1993 vaders garage geconfisqueerd en volgestompt met onze versterkers en effect pedaaltjes. De eerste liedjes waren covers van misschien wel het grootste schijtlied ooit gemaakt: Hope of Deliverance van Paul McParty. (een goed muzikant moet ten slotte ook weten wat ie niet wil). Deze werden afgeleverd in drie verschillende versies. Was het een drieluik, hoor ik u denken? Dames en heren, ik kan u bij deze officieel melden: Het was  g e e n  drieluik. Het was gewoon kut. De hit van Vanilla Ice moest er ook aan geloven. Mijn debuut als zanger was hierdoor/hiermee een feit. Het 4-sporendeck van Le Blanc draaide overuren en de eerste eigen composities werden geboren. Brembo en Rouwdouw voegde zich enige tijd later bij het gezelschap. Brembo’s parkiet Spoekie vloog door de kamer, liet een donsveertje vallen op het hoofd van Le Blanc waarop hij zei: Kijk, ik ben Witte Veder. Et voila.

Brembo woonde toen anti-kraak in een enorm pand boven de winkelstraten van Breda. Het was er goed toeven. Op de derde etage werd de oefenruimte ingericht. Het eerste bezoekje van de snorren kwam al snel en dreef ons naar een normale oefenruimte. En dan voelt het ineens een beetje serieus. Brembo en ik schreven de liedjes waardoor we na een paar jaar konden pronken met onze setlist. Dus het werd tijd om een demootje op te nemen bij Patrick van der Schie (ast niet hard is doek ut nie) in zijn Studio 90210. Deze lag op de grens met België en dus ook op steenworp afstand van een enorme drankenhandel. Heel gezellig, dat wel.

De jaren verstreken en de setlist groeide gestaag. Optreden deden we nauwelijks. Al dat gezeik voor een broodje kroket en 6 consumptie bonnen was het ons niet waard. Repeteren was veel leuker. Dat deden we altijd op zondag middag. Niemand snapte waarom, behalve wij. Wij waren namelijk bezig met ultra dikke noise-pop. Onze trommelvliezen werden beschermt met van die dure oordopjes en waren er fier op als de oefenruimte beheerder (Gouwe Gerard, wij mochten hem Gouwe noemen) weer met een quasi angstige blik in zijn ogen kwam kijken of de muren nog wel overeind stonden. Tjernobyl-rock noemde hij het… en schudde er zijn hoofd bij.

Een paar rijbewijzen en diploma’s later bleek Nederland te koud voor Brembo en ging werken op Curacao waardoor de vocalen en nieuwe aanwas voor mijn rekening kwamen. Na bijna 9 jaar repeteren koos Rouwdouw ook voor een warmer oord genaamd Brazilië. Een andere drummer met zijn karakter en kaliber zou niet gevonden kunnen worden en we besloten om er mee te nokken. Als beloning voor onze trouwe vriendschap en samenwerking wilden we nog een vette opname gaan maken van ons beste werk. De studio van Willem Steentjes vond ik in de Gouden Gids. Ja echt. Hij bleek een enorme ouwehoer, maar ook iemand die zijn sporen dik en dwars had verdiend in de muziek business. Ik denk dat er in Nederland niet meer dan 5 producer/engineers rondlopen die aan hem kunnen tippen. Heel veel geleerd van deze man. Zo niet alles.

Het resultaat was overweldigend goed maar niet in eerste instantie. Ik heb mezelf nagenoeg failliet gezongen en gemixt en besloot uiteindelijk om eerste te gaan leren zingen en het dan pas af te maken. Bewustwording heet dat geloof ik… Een jaar of 4 later was het album Bike The Lightning klaar. Mijn “afstudeer scriptie” was een juweeltje geworden. Ik spreek hier over mijn omdat ik, bescheiden als altijd, ervoor heb gezorgd dat het album is afgemaakt… en nooit is uitgebracht. Best zonde nu ik er aan terug denk. Hier een paar liedjes van Bike The Lightning. (Pena Branca is Portugees voor Witte Veder)

Witte Veder was een bijzondere band. Vooral het plezier heeft ons al die jaren de zondagochtend kater doen verdwijnen als poep door de pot. Song titels als The Freak & El Special en Winterpain waren geen uitzondering. Net als het, vanuit de auto toeteren en zwaaien naar onbekende voorbijgangers op de heenweg naar de oefenruimte. Ja, wij wisten ons wel te vermaken. Schavuiten, dat waren we.

Gezien mijn huidige state-of-mind en de nostalgische gevoelens die het met zich meebrengt, besloot ik deze week een lied van Brembo op te nemen. Speaker was een favoriet van ons maar werd niet geselecteerd voor Bike The Lightning. Het lied heeft een mooie surf sound (gitaarloopje op rechts bedoel ik dan) en een gevoel van vrijheid zonder zorgen. En het nummer rockt als de godverse tering, als u mij toestaat. Wij hadden gewoon lekker het schijt aan iedereen die ons raar vond, want wij geloofden… jawel… in onszelf.

Speciaal voor de mannen van Witte Veder. De mannen van de band die in Breda zelfs de cultstatus kreeg opgeplakt. De band waar ik mijzelf in verloor en waar ik mijn zelver in heb gevonden.

Kom uit die loopgraven naar boven. Kin omhoog en borst vooruit. Kogels doen geen pijn als Elvis staat te wachten. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor rock ‘n roll!

Speaker ! ! !

De eerste scène is opgenomen in de garage van Gebr. Rentmeijer te Stilburg. Mijn helden werken daar. Ik zag vorige week dat het canvas van mijn voorbanden zichtbaar werd. Vroeger reed ik dan nog even naar Antwerpen op en neer, no sweat. Sinds kort denk ik daar anders over en rolt de Golf II van Mutilatie gewoon naar de brug van de gebroeders. Een 3 koppige pittcrew stak vers rubber onder mijn metalen metgezel. Net als een echte racewagen.

Trots jonge…

Zo trots…

This entry was posted in Stone & Motion. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

