Cruiser

Een jaar of twee geleden stuitte ik op dit filmpje.

Indrukwekkend. Vindt u niet? Vind ik ook. In een Italiaans maatgesneden pakje de berg af suizen. Dat wil ik. Vooral de kreet van genot op 1:16 triggerde mijn emotionele binnenwereld.

Op marktplaats zag ik er eentje met racing-stripes voor een leuke prijs maar die was net verkocht toen ik belde. Toen der tijd deed ik nog aan extreme internetdating. Mijn tweede afspraakje had een longboard. Pluspuntuhhh!  Ze deed er niks mee. En weer terug op nul… door in het negatief. Ze bood de plank zelfs helemaal gratis aan. Toch was het niet genoeg om haar nog ‘ns te bellen. Heel netjes, vind ik.

Het volgende moet eerst even duidelijk zijn. Vroeger had ik een skateboard, sinds heden ben ik de trotse bezitter van een longboard. Het lijkt niet veel maar het verschil tussen een skateboard en een longboard is er een van wereld formaat. Dat u het weet.

De skateboard rage van de jaren 80 is mij niet ontgaan. De hele wereld stond ineens op vier wielen. Met een handtekeningen actie werd de gemeenteraad overtuigd van de noodzaak om een half-pipe te realiseren op het maaiveld van boer Bax. Zijn nakomelingen Benny en Barry waren in eerste instantie de eeuwige helden van het dorp maar toen het enorme gevaarte werd geplaatst, durfde alleen de jongens met een professioneel deck zich in de afgrond te storten. Als je geen drop-in durfde mocht je niet op het randje staan. Zo flauw. Waarschijnlijk had ik er mee ingestemd als mijn risico analyse wat minder scherp was geweest.

“Jouw naam staat erop!!!”.

Konijn maakt altijd minstens 3 van dit soort opmerkingen als ik in zijn winkel ben ook al pak je een paar roze Nikes vast. Konijn heeft een skatewinkel in Breda. Hij heeft die tent al zo lang ik me kan herinneren. Veel jongens en meisjes komen hier hun creditcard leegtikken. Konijn heeft zijn doelgroep uitstekend gekozen. Hij is tevens een belangrijk persoon voor de Bredase undergroundscene. In den beginne mocht je er binnen shag roken en op vrijdag middag werd het een soort kroeg met gratis bier. Die tijden zijn voorbij. Hij heeft nu twee lieve dochters. Ik kwam er langs op weg naar de platenzaak en zag hem staan. Konijn geeft altijd een high-five bij binnenkomst. Babbeltje links rechts. Lache bere brulle. Ok! Haaidieuwww!!! Tijdens de weg naar de buiten viel mijn blik op de stellage met skateboards. En daar stond ie. Eenzaam tussen dat kleine gepeupel, met een prachtig lijntje en van die schitterende racing-stripes in klassieke stijl. De stijl waarmee het allemaal is begonnen.

“Als jij ‘m niet koopt koop ik ‘m !!!”

…schreeuwde Konijn van achter de toonbank. Ik ging er even op staan. Een soort van openingsbod. De trucks stonden te los voor mijn stijl en gewicht. Dat wist ik meteen. De eerste step door de winkel  was als de eerste keer. De terugweg ging al beter. Klaar voor een proefrit op straat. Er stond een skatemanneke van een jaar of 8 buiten. Ik denk dat ie Ernst-Jan heette. In ieder geval een dubbele naam. Hij vond de mijne wel mooi maar niet geschikt voor zijn stijl. “Mag ik ook eens proberen?”, vroeg hij zogenaamd beleefd. “Ech nie”, antwoordde ik met een lach.

 “Voor jou maak ik een zacht prijsje, dat weet je toch”.

Skateboarden is als mijn tweede natuur. Ik kan het nog steeds alsof het gisteren was. Het gaat bij longboarden niet om de enkelbrekende trucjes maar om de quasi nonchalante stijl en houding. Als het er maar cool uitziet. Dat is belangrijk. Cruisen, noemt men het. Cruisen is mijn nieuwe verslaving. Stilburg is trouwens wel een kutstad zonder noemenswaardige afdalingen. Alleen het viaduct van Ringbaan West over het spoor heeft een acceptabel hellingspercentage. Tijd om mijn familie in Maastricht weer ‘ns op te zoeken.

Mijn longboard is het symbool van mijn tweede jeugd waar ik sedert enkele weken in ben ondergedompeld. Ik ben een cruiser van 34 jaar, 1 meter 98 en 86 kilo… schoon aan de haak. En mijn nieuwe longboard noem ik Tom.

This entry was posted in Puzzelen. Bookmark the permalink.

One Response to Cruiser

  1. erg leuk artikel om te lezen!

Leave a Reply

