Trrucje

Hey, doe ‘ns een trrucje!

– Je moet je bakkes dichthouden!

U vraagt zich misschien af waarom mijn reactie zo scherp is. Het ging mij om de ondertoon in de vraagstelling. Het vond plaats op de grote markt in Breda. De grote markt wordt omringd door enorme panden, vaak met zo’n balkon op de eerste etage waar je alleen gaat staan om naar de Koning(in) de zwaaien. Dit keer stonden er twee studenten en kwam ik voorbij op mijn longboard. Ze hadden gedronken en rookten sigaar.

Waarrom moet ik mijn bakkes dichthouden? Ik vrraag alleen maarr of je een trrucje wilt doen.

Bakkes…. (en wijs met met linker en rechter wijsvinger naar m’n mond), dichthouden… (en sla mijn handen plat op elkaar).

Ik vervolg mijn weg via de iets aflopende winkelstraat richting de Verkensmert. (‘t Verkesmertje, in de volksmond). De twee studenten schreeuwen nog een paar krachttermen mijn kant op, maar het takke-takke-takken van de plavuizen onder mijn wieltjes overstemt het. Behalve het woord “homo”. Tijd voor een sigaret en een goed gesprek met twee raszuivere kakballen.

– Weet je wat dit is? (en wijs naar Tom Longboard)

Ja, hoe heet het ook al weerr…oh ja, een longboarrd.

– Heel goed! Op een longboard maak je geen trucjes. Knoop dat even in je oren.

Aha, dat wist ik niet. (zegt de linker van de twee)

– Dan weet je het nu dus.

Ja, ik was een keerr in Sauerrland, weet je waarr dat ligt? Daarr gingen ze superr snel met zo’n ding. (zegt de rechter)

Wil je ook een sigaarr?  (vraagt de linker). Het is err eentje van derrtig eurro.

Nee bedankt, ik rook over m’n longen. Tevens heb ik een longboard waardoor ik geen behoefte heb aan overbodige luxe.

Haha! En daarrom staat err een SLS in mijn garrage en beweeg jij je voorrt op een longboarrd. Hahaha! (de rechter lacht instemmend met hem mee).

Die heb je vast niet zelf betaald. (ik gokte dat het een goudkust autootje was).

Jaworr, ik heb ‘m zelf verrdiend.

En wie heeft dat geld voor die SLS voor jou verdiend? Dat was je pappie, nietwaarr?

(De rechter begint hem uit te lachen. Echte vrienden, dat zie je meteen).

Neeworr, ik heb ‘m helemaal zelf verrdiend.

Jaja…in ontroerend ondergoed natuurlijk. Jullie hebben morgen vast en zeker een vrije dag. (het was 5 uur in de ochtend). Studeren jullie allebei in Breda? Laat me raden…bedrijfseconomie.

Inderrdaad ja. Derrde jaarrs.

Dan zal je pappie wel teleurgesteld zijn geweest dat je niet toegelaten bent op de universiteit. (Breda heeft er geen)

Het wordt even stil op de grote markt. De rechter ziet een man bij de brievenbus. Het is de krantenbezorger.

Jezus man, wat is die gozerr aan het doen daarr? Hey heb je niks beterrs te doen ofzo!?!

Die meneer is aan het werk, dat zie je toch. Dat toontje van jouw bevalt me niet. Net als de manier waarop je me vroeg een trucje te doen. Het was niet eens een vrijblijvende vraag. Wie ben jij, om een volslagen onbekende, op zo’n manier te commanderen? Jij bent geen circusdirecteur en ik ben niet het aapje op je schouder. Dacht je nou echt dat ik jouw bevelen zou opvolgen en bereid ben mijn enkelbanden te riskeren voor een omhooggevallen balkon-eikel?

Nou, sorrry hoorr…

En ik wilde nog vragen of je werkelijk iets tegen homo’s hebt. Ik heb dan wel een kek leren jasje met bijpassende handschoenen aan, dat wil niet zeggen dat ik dan homo ben. En al was ik homo, wat dan nog. Misschien kom jij er over 10 jaar achter dat je op mannen valt. Who cares? In besloten kring kun je je vrienden best uitmaken voor homo, bijvoorbeeld als iemand zijn overschot pro-secco over de lederen fauteuil van je pappie uitkotst.

Dat longboard vind ik vet cool weet je.

Jouw blijk van waardering doet me niks. Respect is wat ik vraag. Kapiesch?

Sorrry?

Of je worst lust… Nou, tot ziens dan maar. Het was aangenaam kennismaken met jullie.

Met een paar ferme steps duik ik in de winkelstraat richting ‘t Verkesmertje. De linker en de rechter schreeuwen nog wat na vanaf het balkon. Een derde kakbal doet ook nog een duit in het zakje en gebruikt het woord “uitkering”. Dat heeft ie waarschijnlijk van pappie geleerd, voor het geval je niet kunt winnen van een cruiserr.

Stereotypen en hun trucjes…eitje.

This entry was posted in Puzzelen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

