Storm Ahead

Studio Sport had gisteren de eer om een wel zeer bijzondere gast te mogen ontvangen. Het was Junior de Eerste van Stuurman. (hij heeft nog een matroos in de box zitten). Ernst-Diederik van de platenmaatschappij had gebeld dat Junior de Eerste een lied had geschreven. Afgelopen Kerst had ie al een kerstliedje op de plank liggen maar toen zat de neus van Ernst-Diederik waarschijnlijk tussen de tieten van een duurbetaalde dame. Hij heeft beloofd om ‘m door te schuiven naar volgend jaar. Dit keer was hij bereid om zijn luie reet van die doorgezakte bureaustoel te liften en me tijdig op de hoogte te brengen van deze kans om de zomerhit van 2012 te produceren.

Hij is vijf jaar en gezegend met muzikanten bloed. Zijn nieuwe lied heette Storm Op Komst. (Stuurman Senior schrijft zeemansliederen over de tijd dat Katendrecht nog de Kaap werd genoemd). Hij had een tekst geschreven en een drumarrangementje bedacht waardoor de studio nodig was om er een definitieve versie van te maken. Kaviaar, die cognac uit 1863 en de djakoezie met heel veel schuim stonden op het lijstje. Dat laatste was volgens Ernst-Hendrik niet zo één twee drie geregeld, wat hem natuurlijk een gebroken neus opleverde. Die gast is zoooo vermoeiend.

Stuurman heeft ruime ervaring in de business. Hij weet als geen ander dat de producer gepaaid moet worden om een goed resultaat te behalen. Een sixpakje kouwe tets, citroenfudge cake en een vinyl oude Parton stemde mij gunstig. De tekening van Junior de Eerste kreeg een mooi plekje bij de fruitschaal. Het zonnetje scheen. Drie poppetjes met een brede glimlach en klompvoetjes liepen over het groene gras. Eentje hield zelfs de klassieke harkjes vast. De eerste pagina van zijn storybook werd voorzien van de tekst “op naar de studio”.

Het drumritme was een one-taker. Hij koos ervoor om de bassdrum niet te gebruiken en dat was niet omdat zijn rechterbeen te klein is. Oh, pardon, nog niet lang genoeg is. De basgitaar vergde wat hulp van zijn PA die het fretbord moest bedienen omdat zijn linkerarm nog niet lang genoeg is. Junior de Eerste is vooral fan van de elektrische gitaar. “Voor Storm Op Komst had ik die rode in gedachte”, zei hij met een luchtig stemmetje, zichzelf bewust dat je je eisen op een subtiele manier moet verpakken, want dan trap je niemand op zijn tenen. Hij had zijn favoriete plectrum (die met de Engelse vlag) meegenomen om de solo in te spelen.  Als u een kind uitlegt wat de tremoloarm van een gitaar doet, dan hoort u niet veel later de nieuwe Jimi Hendrix. Junior de Eerste vroeg me of ik er iets mee kon. Het is een serieuze jongen. Hij heeft ook al een vriendinnetje.

Het inzingen bracht een dipje met zich mee. Zijn PA had een couplet geschreven om het refrein van zijn kroost te ondersteunen. Hij waagde een poging maar voelde dat er iets niet klopte. We kregen hem niet overtuigd om het nog eens te proberen. Gelukkig kwam de aap uit de mouw. De microfoon was niet goed. Hij wilde die met dat zilveren bolletje. Natuurlijk, stom van me. Dat zwarte ding met een ronde panty ervoor zag er helemaal niet uit als een microfoon. En hij wilde rappen in plaats van zingen. -”In het Engels!”.  “Spreek jij al Engels?” De eerste zin was: Everybody! … (de laatste lettergreep met stijgende toon om het publiek mee te krijgen) … Everybody know. (in dalende toon om iedereen te laten weten wie de beste is). De rest was een freestyle met gedetailleerde afwisseling tussen ritmisch en off-beat rappen. Gewoon wat klanken aan elkaar plakken alsof ie in de zandbak speelt. Zo doe ik het eigenlijk ook als er nog niet meer dan drie akkoorden en twee zinnen op papier staan.

Stuurman en ik kregen de opdracht om mee te zingen in het refrein. Storm Ahead moest het worden. En die synthesizer wilde hij toch liever zelf doen. Hij vroeg weer of ik er iets mee kon maar hij wist natuurlijk dondersgoed dat er een kraker aan zat te komen.

-“Wat is een kraker?”

“Dat is als iets heel mooi is”.

-“Maar hoe kunnen we nou een cd maken zonder een cdtje?”

 “Het cdtje ligt in de huiskamer”.

En het hoesje dan?

“Dat ligt daar ook. Alles komt goed kerel, morgen zijn we rijk. Ik vind het echt heel knap dat jij dit kunt maken. Je bent pas vijf jaar. Ik kon dit pas toen ik vijftien was”.

“Ik ben vijf jaar en acht maanden hoor”.

Stuurman maakte foto’s voor het artwark en video’s voor de klip. Ik had nog een kwartiertje nodig om de hitsingel klaar te zetten voor de mix maar na tien minuten kwam hij toch even polshoogte nemen om te checken of alles wel goed ging. Tijdens het mixen kwam hij achter mij zitten om het stereobeeld goed te kunnen horen.

“Moet die gitaar niet wat harder?”

– “Ja, de gitaar moet wel wat harder”.

“Zullen we een fade-out doen? “

– “Wat is dat, een fade-out? “

(mijn opvatting, is het te heet dan doe je een fade, was misschien te verwarrend waardoor ik koos voor de volgende uitleg).

“Als je een nieuw liedje hebt dat heel mooi is, dan kun je beter langzaam stoppen zodat de mensen niet schrikken als het ineens weg is. Bovendien zijn we nog jong en we hebben dus alle tijd”.

Ik had u graag versteld doen staan met de klanken van Storm Ahead maar ik denk dat de platenmaatschappij daar niet zo blij mee is als u begrijpt wat ik bedoel. Ze willen nou eenmaal exclusiviteit om de zogenaamde buzz in the market te creëren.

“Het is jammer dat Ernst-Hubert er niet is”, zei Stuurman tijdens onze laatste sigaret in de buitenlucht.

– “Wie is Ernst-Hubert nou weer?”

“Ooh, die is van de platenmaatschappij”.

– “Wat is dat, een platenmaatschappij?”

“Das niet belangrijk kerel, die hebben toch nooit tijd en geld”.

– “En wat ben jij?”

“Ik ben de producer en jij bent de artiest”.

– “Ja, ik ben de artiest”.

This entry was posted in Puzzelen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

