HSS

Als Opa of Oma jarig was kwam de hele familie naar het ouderlijk huis voor een feestdiner. Er was een periode dat ons Oma tussen twee gerechten een pak frambozenijs op tafel mikte. “Menuverfrisser”, zei ze dan nonchalant. Het was de nieuwe culinaire rage. Ons Oma is een modern mens. Ze heeft bijvoorbeeld een hekel aan de vrouw van Rene Froger en sinds kort een nieuwe knie.

Mocht de afkorting HSS niet meteen een belletje doen rinkelen, hieronder een menuverfrisser.

Onderbewuste geluidsmanipulatie. Altijd al geweten dat het werkelijk bestond maar pas kort geleden werd het sluitende bewijs toegeworpen.

U kent ze misschien wel. De mannen van Guided By Voices. Een trouwe fan behoort deze bandnaam te noteren als de Voices. Natuurlijk. Het is slechts ter verduidelijking. Mijn eerste concert van de Voices was tevens de eerste keer in Paradiso. Ze waren al bezig toen we binnen kwamen. Heftig jaknikkend rende ik naar de bar. “Eén cola en 5 halve liters!”. Ik wilde er nog “snel” achteraan roepen. En daar stonden we dan, te glunderen naar het podium waar de Voices het voorbeeld gaven hoe rock & roll uitgevoerd dient te worden. Een koelbox met bier en een ronde ton om in te pissen. Flessen sterke drank stonden warm te worden op de gitaarversterkers. Ook de drummer rookte af en toe een sigaret. En toen ging alles heel snel. Le Blanc bleef halverwege staan en ik ging met een verse tray kouwe tets naar de rand van het podium. In die tijd rookte ik nog ganja alsof het milde shag was. Niet zo handig tijdens het rocken. Vier trekjes later veranderde Paradiso in een kurkentrekker waar het wc onvindbaar was en geen mogelijkheid was om de zaal niet onder te kotsen. De uitsmijter zei dat het beter was om te gaan. Buiten op de trap hoorde ik hoe Bee Thousand integraal werd gespeeld. Eenmaal naar beneden gerold kwam de uitsmijter zijn tekst nogmaals opzeggen.

Een grapjas riep: “Hey daar ligt Pim Fortuyn!”. Een goeie, aangezien ik waarschijnlijk in een kunstzinnige schijndood houding tegen een heras-hekwerk lag gevouwen. Een andere voorbijganger kwam bij me staan en vroeg of ik iets nodig had. “Neewor bedang, ‘t gaa wewl”. Ik deins niet terug voor HSS. Want dát was het en niet te zuinig ook. De mannen van de Voices hebben HSS.

Je moet het wel een beetje willen. Anders werkt het niet.

This entry was posted in Puzzelen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

