Ik bid nie voor brune bon’n…

Sinds de cursus “Zware shag draaien doet u zo”, gaat alles voor de wind. Enkele hoogte punten: De kogelbrief van de Stichting Signalering Onjuist Spatiegebruik, het geaccepteerde vriendschapsverzoek van Ferry Rozenbottel en en en en: mijn eerste platendeal bij het coolste label van Nederland. Nee, van Europa. Ach fuk it… Van de heule wereld! Platenbazen houden van dit soort praat.

Even zonder gekheid. Marcel en Richard zijn twee toffe kerels die samen het Smikkelbaard label zijn gestart, omdat ze er plezier aan beleven. Niet omdat ze bandjes willen afwimpelen met de tekst: “We vinden je muziek te gek, echt helemaal het einde, dat jullie nog niet op Lowlands hebben gestaan is onbegrijpelijk, maar we hebben momenteel geen budget om er iets mee te doen”.

Doekjes winden… ik heb daar een schijthekel aan.

Het grote nieuws van vandaag was het telefoontje met de programmeur van een podium in Alkmaar.

“Spreek ik met iemand van Stone & Motion uit Tilburg?”, vroeg een quasi vriendelijke mannenstem.
“Jazekers! Uit Stilburg!”, antwoorde ik met een penis in erecte staat.
“Mooi. Kunnen jullie woensdag optreden?”.
“Oow, wat leuk! Vertel, wat is je plan?
“Ja, ik zoek een vervangende act voor de band die heeft afgebeld. Jullie krijgen 65 euro en 24 consumptiebonnen, niet per persoon natuurlijk hahahaha”.
“Hahahaha. Met alle respect hoor maar uhhh…”.
“Dan doen we 32 bonnen. Is dat goed?, vroeg hij geïrriteerd.
“Dat bedoel ik niet”.
“Nou, 80 euro dan? Meer kan ik er echt niet van maken hoor. Zullen we het zo afspreken dan? Anders bel ik wel iemand anders”.

Toen heb ik de verbinding verbroken en m’n telefoon tegen de schouw aan stukken gegooid. De keramieken bloempot brak met een ferme kopstoot in twee. De radiator naast de voordeur zonder tochtstrip moest er toch vanaf. Dat viel nog niet mee.
Om af te koelen fietste ik naar de pomp voor twee witte Magnums en een zak chocotof. Ik kocht er tevens een landkaart van Nederland bij. Thuis vouwde ik de kaart open en kraste met een balpen net zo lang op Alkmaar tot het papier begon te scheuren. Niets hielp.

Knarsetandend belde ik de programmeur terug en maakte hem uit voor alles wat het scheldwoordenboek voorschrijft. Bij de H van ‘hi-ha-hondelul’ begon hij te janken. Stoïcijns ging ik door met voorlezen. Hij bood zijn excuses aan.
“Daar ben je een beetje laat mee mannetje, met je 32 consumptiebonnen en een fooi. Ik bid nie voor brune bon’n!!! Begrijp je dat? Of je dat begrijpt godverdomme?!?!”.

Er viel een last van me af.

Jeetje, heb je dat echt gezegd?

Neen. De wet van de muzikale carrière schrijft voor dat programmeurs minimaal twee vingers met tuf in hun halve sinaasappel willen. Het gesprek eindigde als volgt:

“Ik vind het echt heel tof dat je aan ons hebt gedacht maar ik moet bekennen dat we momenteel twee nummers hebben gerepeteerd. Ja, nee, natuurlijk is er meer materiaal maar er is eigenlijk nog geen sprake van een vaste formatie, begrijp je?”.
“Oh, dat is heel jammer want de videoclip zag er veelbelovend uit”.
“Een volledige live-show gaat er komen. Dat kan ik garanderen. Zullen we het zo afspreken dat je me volgend jaar rond deze tijd nog eens belt?”.
“Ja, dat is een goed plan. Zal ik zeker doen”.
“Fijn zo”.

Goed dat je het zo hebt afgehandeld.

Valt wel mee. Het telefoontje met de programmeur zoog ik uit mijn duim. Net als de kogelbrief en mijn nieuwe vriend op facebook. De platendeal met Smikkelbaard is geen lulkoek. Dat is gewoon super tof. Een label dat het album van mijn eerste band, tien jaar na dato gaat uitbrengen. Is dat niet gaaf? Dat zegt iets over deze twee platenbazen. Verder moet ik gewoon braaf doorgaan met liedjes schrijven en iedere dag bidden dat Ferry het vriendschapsverzoek op facebook accepteert.
* zucht *

Met de 3D poster van Elvis in mijn ooghoek plofte ik op de bank.

“Stay cool buddy. You just gotta stay cool”.

This entry was posted in Puzzelen. Bookmark the permalink.

2 Responses to Ik bid nie voor brune bon’n…

  1. Stefan says:

    Welke Ferry. Van de Saande? Gefeliciteerd met de platendeal!

  2. ho ho was lees ik daar beetje slijmen met Ferry dat had je wel even mogen melden we hebben al een excelsior-wannabee bandje op smikkelbaard (namelijk onze Roy). Ter info Ferry heeft wel een smikkelbaard button trouwens 🙂

    Marcel / Smikkelbaas / Smikkelbaard.nl

Leave a Reply

