Stilburg

Laatst werd mij de vraag gesteld waarom ik mijn woonplaats Stilburg steevast noteer en uitspreek als Stilburg. De verklaring is als volgt:

In ben een geboren en getogen Bredanaar. Breda is een schitterende stad met haar prachtige historische binnenstad, het Mastbos en de Geeren-Noord. Een stad met een cultuurbeleid gericht op kunstzinnige lantaarnpalen en kansloze treinconducteurs. De stad waar ik nog altijd een warme thuishaven vind ondanks dat mijn wil zo’n vier jaar geleden naar Stilburg moest verhuizen.
Stilburg is ook een fijne stad. Zonder meer. Het hele jaar door zijn er festivals, culturele happenings en ouderwets leuke kroegen waar je mag roken en niet meer dan 2 euro twintig voor een PP-tje betaald. (lees: pulletje pils). Stilburg heeft net als Breda een voetbalclub. Die van Breda is NAC (jelbek amee)* en die van Stilburg noemt men Stillem II, vernoemd naar de leipo die ooit ons land regeerde.

Kijk, het zit zo. Zoals u weet staat voetbal gelijk aan oorlog en wellicht zegt de term ‘Brabantse derby’ u iets. NAC-Stillem II is zo’n derby waar traditiegetrouw alles behalve de vonken vanaf spatten. Reeds twee maal heb ik de derby mogen bijwonen (in Breda natuurlijk, wat dacht u dan) en het zijn inderdaad wedstrijden van armzalig niveau.
De fans van Stillem II staan vooral bekend als zeer timide. Over het algemeen komen ze niet verder dan een bescheiden krachtterm als “kutscheids” of “gotver de gotver” als hun clubje weer eens verliest van, laat ik eens wat noemen, Fortuna Sittard of PEC Zwolle. Ik woon een kleine kilometer van het stadion (lees: bejaardenplantsoen met molshopen). Twee maandelijks weerkaatst het licht van het stadion boven de Nicy Beat Street (daar staat mijn huisje). Het was muisstil op straat. Geen kip te bekennen. Ik vermoed dat op deze momenten een voetbal wedstrijd wordt gespeeld in het stadion van Stillem II. Het zou ook zomaar een potje jeux de boules kunnen zijn.
Omdat de fans van NAC (jelbek amee) het massaal toeschreeuwn van hun club tot kunst hebben verheven, steken zij graag de draak met de rustgevenheid van het volk uit de moderne industriestad. Om deze reden is het als Bredanaar niet toegestaan om Stilburg te noteren als Stilburg. Het staat zelfs in de grondwet. Zoekt u dat maar even op.

Vandaag heb ik mijn eerste interview afgenomen voor de lokale omroep van Stilburg. (jaja, zeker wel) Samen met cameraman Robert bezocht wij het atelier van René Korten. Een gepassioneerd beeldend kunstenaar met een zachte persoonlijkheid en een onhoudbare drang om iedere dag het diepste uit zichzelf te weerspiegelen met acrylverf op mdf. René Korten laat zich inspireren door zijn leefomgeving en de natuur. Wij hadden een soort van ‘klik’ kan ik u melden. Zeker toen ik hem de vraag stelde waarom hij al 30 jaar in Stilburg vertoeft, hield ik het bijna niet meer droog.

“Stilburg is een lelijke arbeidersstad maar de creatieveling is hier aan het goede adres. Deze stad staat open voor kunst en cultuur. Tilburg is lelijk. Breda is bijvoorbeeld een mooie stad maar ik zou er niet willen wonen. Als hetgeen wat ik zie te mooi is, dan kan ik zelf niets meer bedenken. Ik heb die weerstand nodig om tot een goed resultaat te komen.”

De weerstand. De weerstand nodig hebben om tot iets goeds te komen. Net als René Korten prefereer ik het ‘moeilijk doen’ boven de ‘easy way out’. Wij hadden dus ook een goed gesprek.

Na het interview kregen Robert en ik een prachtig boek met een overzicht van zijn werk van 1997 tot 2012.

Dan weet u hoe het werkt, hier in Stilburg.

Zingt u mee met NAC (jelbek amee)?

Waai goan, waai goan nie opzaai
Waai goan, waai goan nie opzaai
As een boom stoan we laangs de woaterkaant
Waai goan nie opzaai

* Yellow-Black Armee

This entry was posted in Puzzelen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

