Zoete

Zoals wel vaker het geval, werd het wakker worden deze middag gecombineerd met een vinyl van de Koning. “Een Koning bij het gloren is een dag als herboren”, zo luidt het gezegde*. Zuiver op instinct draaide ik aan de volumeknop tot de meters weelderig op en neer bewogen in het gebied met de dubbele cijfers. Bij het luisteren naar de Koning -het volgende mag u gerust weten- buigen mijn armen regelmatig in een rechte hoek om deze vervolgens in rap tempo langs mijn heupen te trekken. Gelijktijdig en zo ver mogelijk naar achteren, welteverstaan. Het is nou eenmaal mijn natuur. Diep van binnen houdt iedereen van de Koning. Ik ben gewoon iemand die er geen doekjes omheen windt.
Doekjes winden… nou ja, u kent mijn mening wat dees betreft.

De overbuurman laat een nieuwe garage bouwen. De Nederlandse bouwvakkers (lees: het zijn heus niet alleen maar Oost-Europeanen) luisteren naar Sky-radio. Eén van de twee zingt graag een deuntje mee. Als de langspeler van de Koning over de laatste groef blijft draaien blijkt hij tevens een behendig laller te zijn. Sky-radio speelde ‘Amor Amor Amor‘ van onze Dré maar vreemd genoeg, bij wijze van toeval, feitelijk tegen alle maatstaven in, omdat iedereen zegt dat het niet gepast is, zonder de etiketten in acht te nemen, zong de jolige bouwvakker het refrein van: ‘Sweet Caroline’ dwars door de amoureuze klanken van de Nederlandse volksheld.

‘Sweeeeeet Caroline…(fluit in dalende toon) fwiep fwiep fwieuw…La la laa laa laa laalaaaa.’

Lallen is een vak apart. Een ambacht, als u mij toestaat. Bij het lallen krijgen de essentiële woorden namelijk een andere functie. De kern van de betreffende tekst wordt nadrukkelijk niet gelald. Ik herhaal: De kern van de betreffende tekst wordt nadrukkelijk niet gelald. In het geval van ‘Sweet Caroline’ draait alles om het zelfstandig naamwoord “sweet”. Daarover kunnen de meningen, zeker bij de hardcore Koning supporters, verdeeld zijn. Dit is bekend maar boeit me niet zoveel.
De bouwvakker aan de overkant heeft het lal-virus flink te pakken. Ook Frans Duijts en de nieuwe singel van Raving Ricardo worden geïnterrumpeerd door een overtuigend gezongen ‘Sweet Caroline’, opgevolgd door een perfect uitgevoerde lal. Hij heeft de gewenste dissonantie bij het fluiten al na drie pogingen goed onder de knie.
Het heerst hier in Brabant.

Hoog tijd om weer eens naar de thuishaven af te reizen, naar de laatste tweedehands platenboer van de parel, waar de eigenaar gewoon een shagje meerookt in de winkel, waar mijn geliefde exemplaren van de Koning in een aparte bak staan, omdat hij de Koning is, en niemand anders.

* bij ons in Brabant althans

This entry was posted in Puzzelen. Bookmark the permalink.

One Response to Zoete

  1. Marc van der Holst says:

    Hier in Bos & Lommer is ‘ie ook gewoon nog Koning hoor. En Neil Diamond vinden we ook wel ok. Okee doei, back to Memphis, \m/

Leave a Reply

