Daydream Nation

Bij Sonic Youth was het ook liefde op het eerste gezicht. Mijn cd-kast heeft een apart rijtje om het oeuvre te herbergen. En terecht. In 2008 ging de band op tournee met de nummers van het in 1988 verschenen album Daydream Nation.

De vakantie begon dat jaar op 5 augustus met een uitstapje naar de Lokerse feesten. Het is een festival met de Bourgondische inslag waar je in Vlaanderen op kunt rekenen. Aan de barricade van het middenpad vond ik een mooi plekje voor wat één van mijn mooiste concert ervaringen zou worden. Charmante studentes liepen af en aan met volle dienbladen bier om het dorstige publiek een wandeling naar de bar te besparen. U zult begrijpen dat ik na een half uur geen consumptiebonnen meer had en mijn armen niet meer naar beneden wilden.
Teenage Riot, The Sprawl, Eric’s Trip en nog een stel. Daydream Nation werd bijna integraal gespeeld en met luid applaus ontvangen. Het overdonderende geluid van Sonic Youth en de ondergaande zon op het pittoreske plein in Lokeren waren om nooit te vergeten. Zo mooi.

Met de muziek van Sonic Youth droom ik terug naar de tijd waar ik als een vakkenvullende tiener spaarde voor een elektrische gitaar. Daydream Nation is nog altijd mijn favoriete album van het kwartet. Het album neemt me mee naar de periode waar ik de geodriehoek leerde gebruiken om een droomhuis te tekenen op een scheve horizon. Het jaar dat ik verliefd werd op het meisje uit mijn klas die het ‘aan’ had met een ander. De tijd dat ik muntstukken van vijf gulden spaarde in een sigarenkistje van opa en begon te begrijpen dat het leven meer te bieden heeft dan belasting betalen alleen. Er is niets veranderd.

Het artwork is nadrukkelijk voorzien van de symbolen die staan voor oneindigheid , elektrische weerstand en de vrouw. Het meisje in mijn dromen van nu. Die prachtige vrouw.

Sonic Youth: Hyperstation

Falling out of sleep, I hit the floor
Put on some rock tee and I’m out with the door
From Bowery to Broome to Greene, I’m a walking lizard
Last night’s dream was a talking baby lizard

All coming from human imagination
Daydreaming days in a daydream nation

Aside | This entry was posted in Puzzelen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

