My Bloody Valentine – New You

Toen ik My Bloody Valentine voor het eerste hoorde was ik ook plotsklaps verliefd. Het begon met “You Made Me Realize”, het openingslied op een EP waar ik 20 gulden voor moest neertellen. Het was een rib uit mijn lijf maar ik was dolgelukkig met die waanzinnige mix van gitaarnoise en popmuziek, het zuchtmeisje en de baslijntjes waar ik nog altijd “oe” tegen zeg. Het bruggetje tussen melodie en ritme intrigeert me mateloos, met dank aan My Bloody Valentine.

In 2009 speelden ze in Effenaar. Het was betreden op eigen risico. Nog nooit heb ik een zo’n hard concert meegemaakt. Het tussenstuk van You Made Me Realize werd uiteen getrokken en overladen met een berg noise waar je na 10 minuten bijna bang van werd, omdat het steeds harder ging. Alle moleculen in mijn lijf trilden en het bleef maar harder gaan. En harder. En nog harder. Het ging alsmaar harder. Ik kon nergens meer aan denken.

En na honderd miljoen jaar is er dan eindelijk de opvolger van het album “Loveless”. Dingen worden mooier als je er lang op moet wachten. Het zat er al een paar jaar aan te komen en nu is het zover. Iedereen wist dat het goed zou worden. Frontman Kevin Shields is een eigenwijze man. Hij liet ons wachten omdat hij kwaliteit wil garanderen. Ik hou van mensen die eigenwijs durven te zijn.

Vanmiddag hoorde ik “New You”, een lied van het nieuwe album. Het is het wachten meer dan waard geweest. Ik kreeg kippenvel bij de eerste klanken. Ik werd overmand door haar stem, het dromerige arrangement dat niet logisch is maar wel zo klinkt, de baslijn die krachtig is door eenvoud. Ik kan haast niet wachten tot ik het volledige album in mijn handen heb. Het moment dat ik “New You” mag aankijken, mag vasthouden, mag zoenen en zal koesteren. “New You” is alles in één.

Het gaat een mooie avond worden. Eerst ga ik lekker eten, dan in bad met koud bier en zware shag. Als ik uitgedampt ben gaat mijn discobol aan. Ik ga zwieren door de huiskamer met “New You” op repeat. De hele nacht ga ik dansen en denken aan al het moois dat komen gaat. Ik ga in slaap vallen en wakker worden met dit lied. Dat ga ik doen.

Het thema van “New You” zegt me dat alles goed komt. “New You” is alles in één.

This entry was posted in Puzzelen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

