Beste Mark 3

Wat een gedoe om zes miljard euro. Ja, Mark. Het zijn moeilijke tijden voor ons allemaal. En je kunt er donder op zeggen dat je volgend jaar weer aan de bak moet om het begrotingstekort binnen de perken te houden.
Als we de geschiedenis bekijken komt het toch hier op neer: of we beginnen de derde wereldoorlog, of er komt iemand terug op aarde. Ik hoop op het laatste. Echt hoor. En als er dan iemand terug op aarde komt, laat het dan Elvis zijn, in vredesnaam.

Mark, om maar even met de deur in huis te vallen: ik maak me zorgen. Het fundament onder onze samenleving wordt ondermijnd. Vorige maand is er bij ons in de wijk wéér een friettent overgenomen door een stel Chinezen. En nu hoor ik je denken: “Je moet ze een kans geven.” Natuurlijk, Mark. Natuurlijk heb ik ze een kans gegeven. Iedereen verdient een vierde kans, maar tegen een frietboer van Chinese komaf is het vechten tegen de bierkaai. Dat weet jij, dat weet ik… dat weten we allemaal.

Ze maken er een puinhoop van en het interesseert ze geen hol. Heb jij wel eens een Chinees friet zien eten? Dat bedoel ik, Mark.  Chinezen houden niet van friet. Ze leggen er geen gevoel in, geen passie. Volgens mij weten ze überhaupt niet wat dat is, frituren met gevoel.
Een berenklauw moet bijvoorbeeld 3 minuut 20 op 175. Dat staat gewoon in de grondwet maar de Chinezen halen de 3 minuten niet eens.
Ze doen de saus in de lengte over de gepaneerde snacks. Ik heb nog wekenlang nachtmerries als mijn viandel zo respectloos wordt behandeld.
Is je ook wel eens opgevallen dat er bijna altijd kinderen werkzaam zijn in de keuken van een Chinese frietboer? Dat is strafbaar, Mark. 
Kinderwet van Van Houten 1874. Remember?
Sommige Chinezen vragen zelfs of je een vorkje wilt. Ik kan wel janken als ze dat vragen. Friet moet niet te netjes gegeten worden. Dat heeft geen bepaalde reden, maar is daarom niet minder waar.

Gisteren, bij het verlaten van de betreffende friettent bij ons in de wijk, zegt die vuile oplichter op zo’n schijnheilig vriendelijk toontje: “Eet smakelijk en tot de volgende keer”. Toen heb ik hem in z’n gezicht getuft.

Dat was niet netjes, dat weet ik wel, maar ik had hem al drie keer het voordeel van de twijfel gegeven. Ik stroomde over en ik kon er niets aan doen. Zo ben ik nu eenmaal als het om de mayonaise gaat.

Doe iets, Mark.
Alsjeblieft, doe iets.

This entry was posted in Puzzelen. Bookmark the permalink.

One Response to Beste Mark 3

  1. niemedalletje L den behanger says:

    Er zit veel waars in dit betoog… Als we nu de zwarte pieten friet laten bakken, dan kunnen de chinezen de Sint helpen. Het ligt allemaal zo voor de hand, maar de hoge heren in den haag hè…

Leave a Reply

