Kermis in de hel

Sinds kort werk ik in een ziekenhuis. Ik ben onderdeel van de bureaucratie. Dat klinkt niet zo spannend maar het is een prima baantje. ’s Morgens spring ik op de fiets en dan heb ik zelfs zin om te gaan werken, en dat is wel eens anders geweest heur. Nou, toen was het allemaal heel anders… back in ‘Nam.

Ik heb ook hele fijne collega’s. Vorige week hadden we een personeelsfeest. (karaoke, gratis drank; u weet genoeg). Als ik denk aan wat ik daar heb mogen aanschouwen, dan beginnen mijn tenen van eigens te wiebelen. Er werd voor mij gezongen, en het was mijn verjaardag niet eens.
Sindsdien zit er een haak in mij, heel diep.
Het doet geen pijn.
Integendeel.

M’n directe collega gaat volgende maand met pensioen, aan mij de uitdaging om haar werk over te nemen.
Ze begint de werkdag met een klusje in de keuken, ook als ze de beurt niet heeft.
Haar transistorradio speelt klassieke muziek.
Meestal neemt ze wat lekkers mee voor bij de koffie.
Ze legt een theedoekje over het toetsenbord als ze huiswaarts gaat.

Op de eerste verdieping zit de raad van bestuur (dat zijn de mensen die flauwvallen als ze bloed zien). Wij zitten op de derde. Ons uitzicht is veel beter dan dat van hun. Niet dat Stilburg zo’n mooie stad is, maar toch. Ik sta graag even met een bakje koffie bij het raam om naar buiten staren. Een momentje voor jezelf, u kent dat wel. 
Gisteren was het regen en zonneschijn tegelijk. Dan denk ik altijd aan vroeger, toen ik voor het eerst begreep hoe dit natuurverschijnsel werkt. Ik vertelde het aan m’n collega. Ze houdt van dit soort verhalen, dat weet ik.
“Weet je wat ik vroeger zei als het regent en de zon schijnt?” vroeg ze.
“Nou?” zei ik vol verwachting.
“Het is kermis in de hel.”

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

