Revolte

Ik loop de Albert Heijn binnen en pak een boodschappenmandje. De poortjes openen vanzelf.
De sinaasappels zijn in de bonus deze week. Je kunt ze niet over het hoofd zien. Een grote berg is opgetast, vier stuks in een netje. Flinke jongens. Een goeie hand vol, zal ik maar zeggen. Ze zien er lekker uit.

Op het moment dat mijn hand richting de sinaasappels gaat hoor ik een vrouwenstem roepen:
‘Die motte nie pakke waant des niks as un dròòg velleke!’
Het knauwende Stilburgse accent knettert in mijn oren.

(Het laat zich raden waarom Stilburg ook wel Zeikstad wordt genoemd).

Ik kijk op en zie op een meter of vier, een vrouw van middelbare leeftijd, steunend op een leeg winkelwagentje. Ze kijkt me kwaad aan. Er staat niemand in haar buurt.
‘Ja? Zijn ze niet lekker?’ vraag ik ter bevestiging.
De vrouw zegt niks.
Misschien heeft ze me niet verstaan.
‘Dees nie nemen dus?’ probeer ik nog eens.
Ze blijft vuil kijken, als een standbeeld.
Ik durf het niet nog een keer te vragen.
Ik laat de sinaasappels liggen.

Even weet ik niet wat te doen.
Moet ik de vrouw bedanken?
Geld geven?
De krant bellen?
Winston Gerschtanowitz?
Keuzes… keuzes. Altijd weer die keuzes.
Bijna had ik de sinaasappels alsnog gepakt.
Het scheelde bar weinig.

Quasi geïnteresseerd kijk ik naar het schap met pastasauzen.
De sinaasappelactivist met het lege winkelwagentje staat zo geparkeerd dat je haar niet op ruime afstand kan passeren. Nog altijd heeft ze niet bewogen. Deze vrouw staat hier met een missie. Zoveel is duidelijk.

Ik nader haar tot op een meter.
Communicatie lijkt onvermijdelijk.
Met een tevreden blik kijk ik vanuit mijn ooghoeken naar mijn “beschermengel”.
Ze vouwt haar vingers in elkaar.

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

