Pensioen

We spreken af in de kringloopwinkel. Als we elkaar treffen heeft Stuurman al een stapeltje CD’s. Na een half uur heb ik een pakje vinyl, een boek van Bart Chabot en een asbak. Een asbak is altijd handig.

Ondertussen, aan de eettafel in huize Stuurman.
Zijn kinderen spelen in de woonkamer.
De jongste is vijf jaar en bereidt zich voor op Helloween. Hij rent met een plastic drietand door de woonkamer.
De oudste heeft afgelopen zomer zijn eerste Elvis-verzamelbox gekregen voor zijn verjaardag. Hij doet een spelletje op een tablet en komt vertellen dat hij volgend jaar met zijn vader naar Metallica gaat. Hij zal zijn eerste stadionconcert voor de rest van zijn leven blijven koesteren.

Toen ik zijn leeftijd was wilde ik zo snel mogelijk achttien zijn.
Het is een kwestie van uitzitten.

Zoals altijd bespreken Stuurman en ik de arbeidssituatie. Wij zijn niet vies van een beetje sarcasme zo her en der.
“We moeten ons gaan voorbereiden op de midlifecrisis,” zeg ik gekscherend.
“Wij zitten in de quarterlife,” zegt Stuurman.
“Nee joh, we staan aan de vooravond van onze midlife,” probeer ik nog.
“Dit is de quarter,” zegt Stuurman rustig.
Stuurman en ik, wij zitten in de quarter.
De vrouw van Stuurman zegt in ongeveer acht woorden wat te doen met de quarter.
Dat het belangrijke woorden waren, daar kunnen we zeker van zijn.

We drinken ons middagbiertje, luisteren naar de oogst van de kringloopwinkel. We krijgen een assortiment tafelzoutjes aangeboden. Het is gezellig.

De jongste van Stuurman komt zijn drietand laten zien en snabbelt een paar tafelzoutjes mee. Hij is fan van de Maiden. Even later presenteert hij met gepaste trots zijn drinkbeker van de betreffende heavy-metalband.
Hij zal een volwaardig rockdrummer worden net als zijn grote broer.
De jongens van Stuurman zijn geen keyboardspelers.

Uit het niets komt Captain America de woonkamer binnen. Hij houdt een behoorlijk grote plastic pop van de Hulk vast, achteloos. Captain America kent geen vrees.
Toen ik zo oud was als Captain America, toen wilde ik zo snel mogelijk de dubbele cijfers in.

De laatste tijd wil ik zo snel mogelijk veertig worden. Dan kan ik eindelijk gaan aftellen tot de pensioengerechtigde leeftijd.

Lou Reed klinkt door de luidsprekers. Captain America is zojuist naar boven gelopen. Kort daarop komt de jongste van Stuurman weer binnen. Hij legt zijn stapeltje CD’s van de Maiden op tafel. Het is een subtiele hint.

Alle klassiekers van de Maiden komen voorbij: de beast, de hills, trooper en aces.
Bij Wasted Years zingen vier mannen het refrein mee.
Stuurman en zijn vrouw kijken gelukkig.
Ze glunderen.

So understand
Don’t waste your time always searchin’ for those wasted years
Face up, take your stand
And realise you’re living in the golden years.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

