Navenant en de koebel

Iedere werkgever organiseert eens in de zoveel tijd een bedrijfsuitje. Feestjes met karaoke en alcohol zijn het meest gewild onder werknemers. Karaoke en alcohol versterken de collegiale band.

Een paar maanden geleden ging ik met mijn collega’s naar een escape-room. Het was mijn eerste ervaring met deze hype.
Het werd een dag om nooit te vergeten.

Spanning en sensatie.
Iedereen als een kip zonder kop zoeken naar een aanwijzing om de cijfercode te vinden. Eentje schreeuwde de hele tijd.
We kwamen er niet doorheen.
De tijd begon te tikken.
Ik staarde me blind op details.
Die ene schreeuwde nog steeds.
Mijn baas wist het ook niet meer.

Daarna zaten we met z’n alle in een grote kring voor een djembé workshop.
Het leek alsof dertig man zich verplicht voelde een stukje emotie te leggen in het trommelen op het Afrikaanse instrument dat door zo her en der als een hondenpoepzakje werd aangeraakt.
Een enkeling kwam niet bij van het lachen.
Het merendeel stond perplex, alsof ze voor het eerst zagen sneeuwen.
Iemand maakte een filmpje.
Een paar gaven het op.
Het was prachtig.
De barbecue was heerlijk en er waren veel te veel toetjes.
Over die ene a-ritmische collega werd nog dagenlang geroddeld.

Navenant is een van mijn favoriete woorden. Ik hou van schrijven dus alle woorden zijn me lief, slechts een beperkt aantal weet mijn klankvoorkeur zo goed te benaderen als navenant. Het zal wel iets met mijn Brabantse genen te maken hebben.

Wat navenant is voor mijn schrijven, is de koebel voor mijn muziek.
Het percussie-instrument is nou verbonden aan het rock genre. Bands als AC/DC, KISS en Bruce Springsteen verdienen er miljoenen mee.
Als de koebel goed wordt gearrangeerd, bereikt men een top resultaat. Een misplaatste dan wel overbodige koebel klinkt als een lul op een drumstel. Dit is een ongeschreven wet in de rockscene.

Nog niet eerder schreef ik lied waarbij de koebel m.i. passend zou zijn.
Het is een kwestie van geduld.

Nog niet eerder vond ik een respectabele manier om navenant in zinsverband te gebruiken.
Jaren van wachten werd beloond.

Vandaag timmerde ik deze in elkaar:

Na werktijd gingen ze wel eens wat drinken of uit eten. De eerste keer voelde ietwat onwennig, zo zonder de formele werksfeer. Toen er een paar wijntjes in zaten werd duidelijk dat ze vriendinnen zouden worden.
Hun collegiale band versterkte navenant.

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

