Subsidie vs. crowdfunding

Sommige mensen vinden het een vies woord. Ik vind dat helemaal niet. Althans, subsidie voor landbouw vind ik discutabel. Voor kunst en cultuur is mijn devies: Hoe meer hoe beter! Zo vielen de mannen van De Staat vorig jaar in de prijzen. Ik vond dat met afstand het beste nieuws van 2016.

Kunst en cultuur zijn altijd in ontwikkeling en ontwikkeling kost bloed, zweet, tranen en knaken. Creatieveling doen dat graag, hun lichaamsvocht ter beschikking stellen aan de kunst. Soms mag daar gerust wat tegenover staan. En als er een paar miljoen wordt besteed aan projecten waar geen haan naar kraait, dan vind ik dat helemaal geen schande. Volgende keer beter.

Aan de andere kant ben ik liberaal genoeg om het op eigen kracht te willen doen. En bovendien, ondernemen is ontzettend leuk. Vooral als je al eens een keer flink op je bek bent gegaan, want dan weet je hoe het werkt. Dan tel je mee.

Ik zal het maar eerlijk bekennen: Het publiceren van mijn debuutroman is niet gratis en ik heb de loterij nog steeds niet gewonnen.

Speciaal voor het type creatieveling van mijn kaliber, is er crowdfunding in het leven geroepen. Crowdfunding is (nog steeds) in de mode en het schijnt ook goed te werken om je netwerk te activeren.

Nog een paar dagen, en dan begin ik aan het meest spannende avontuur van m’n leven.

Aside | This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

